روشها و ابزارها درجنگ شناختی |
کد مقاله : 1011-COG (R2) |
نویسندگان |
محمد بردبار *1، علی حسینی گلوردی2، سید سعید امامی1، امیر حسین درواری1 1دانشکده ی عقیدتی سیاسی شهید محلاتی(ره)-قم 2دانشکده ی عقیدتی سیاسی شهیدمحلاتی(ره)-قم |
چکیده مقاله |
جنگ شناختی، به عنوان یک تهدید نوین، با هدف تأثیرگذاری مستقیم بر افکار، عقاید و نگرشهای جوامع، به شیوهای پیچیده و پنهان، به دنبال تغییر ادراک افراد از واقعیت است. این پژوهش با هدف بررسی ابزارها و روشهای جنگ شناختی مورد استفاده علیه جامعه ایران، به بررسی مفاهیم و ابزارهایی نظیر حباب فیلتر، هوش مصنوعی، پروپاگاندا، اطلاعات غلط و حملات سایبری میپردازد. همچنین، روشهای مورد استفاده دشمن در جنگ شناختی علیه ایران از جمله برجستهسازی کمرنگنمایی، تحریک هیجانات و عواطف، قرینهسازی و انسانیتزدایی اهریمنسازی بررسی شده و راهکارهایی برای مقابله با این تهدیدات نوظهور ارائه میشود. روش این پژوهش از نوع تحلیلی توصیفی،و با استفاده از اسناد کتابخانه ای،مقاله ها،کتاب ها، سایت های معتبر و موثق و بینات مقام معظم رهبری است. هدف اصلی، پاسخ به این سوال است که آیا افزایش آگاهی عمومی نسبت به ابزارها و روشهای جنگ شناختی میتواند به کاهش اثرات منفی روانی و اجتماعی ناشی از آن بر افکار، عقاید و نگرشهای مردم ایران منجر شود؟ در نهایت، با ارائه راهکارهای عملی و کاربردی، به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که چگونه میتوان جامعه ایران را در برابر این تهدیدات مقاومتر ساخت. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی، جنگ اطلاعاتی، جنگ روانی، جنگ رسانه ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |