جهاد علمی در «بیانیة گام دوّم انقلاب» و جنگ شناختی (با نگاهی به گرایش‌های علوم انسانی)
کد مقاله : 1059-COG (R1)
نویسندگان
احمد لامعی گیو1، سمیه اقبالی نسب *2
1عضو هیأت علمی گروه ادبیات، دانشگاه بیرجند.
2دبیر
چکیده مقاله
تبیین مفهوم جنگ شناختی و توجّه به جهاد علمی و فناوری و نهضت بیداری اسلامی، با هدف ایجاد تمدّن نوین اسلامی، در بیانات رهبری معظّم انقلاب (مدظلّه‌العالی) در بیانیة گام دوّم انقلاب، همواره مورد تأمل است. ایشان در تبیین جنگ شناختی، با عنوان شکل نوین جنگ نرم که هدف آن، نابود ساختن ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سرزمینی ملّت‌ها، به روش‌های هژمونی و نفوذ است، راهبردهای دفاعی شناختی و توانمندی‌های شناختی را معرّفی و توصیه می‌نمایند. از آنجا که این نوع از جنگ، ترکیبی است، به تمامی حوزه‌های علوم، ورود می‌کند؛ لذا توانمندسازی به تناسب هر رشته و گرایش علمی، از جمله علوم انسانی که با پیشینة فکری فرهنگی جوامع سروکار دارد، می‌تواند راهکارهایی اثربخش را ارائه کند که منجر به تقویت و بازسازی بُعد فرهنگی و اجتماعی در مسیر فرهنگی برآمده از انقلاب اسلامی شود،. پژوهش حاضر کوشیده است به روش توصیفی-تحلیلی، بر مبنای بیانات و رهنمودهای مقام معظّم رهبری و با استفاده از منابع مکتوب، مبحث جهاد علمی در «بیانیة گام دوّم انقلاب»، و تقابل آن با جنگ شناختی دشمن، در حوزة علوم انسانی را مورد واکاوی قرار دهد. یافته-های پژوهش بیانگر آن است که کسب علم و دانش کارآمد، شناخت صحیح تاریخ ملّت‌ها، مدیریت جهادی در عرصة علم و فناوری، ارزش-گذاری آگاهی و دانش اخلاق‌مدارانه، عملکرد قوی و خردمندانه، عدالت‌محوری، سرمایه‌گذاری اقتصادی برای رشد علم و فناوری سازنده در جهاد علمی با انجام راهبردهایی چون روایت‌سازی هوشمندانه، برنامه‌ریزی، مخاطب‌شناسی صحیح، توجّه به پژوهش‌های میان رشته‌ و فرارشته‌ای سازنده است.
کلیدواژه ها
مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی)، جهاد علمی، بیانیة گام دوّم انقلاب، جنگ شناختی، تمدّن نوین اسلامی.
وضعیت: پذیرفته شده