واکاوی نقش دانشگاه‌ها در مقابله با جنگ شناختی
کد مقاله : 1123-COG
نویسندگان
حسن نعیم آبادی1، محمد حسن پورعبداله *2
1استادیار گروه علوم سیاسی ، دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی ، قم، ایران.
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به تبیین نقش دانشگاه‌ها در مقابله با جنگ شناختی می پردازد، روش پژوهش حاضر بیشتر پژوهشهای توصیفی- تحلیلی محسوب شده و داده های پژوهش با روش مطالعه کتابخانه ای، اسنادی و فیش برداری گردآوری شده اند. جنگ شناختی به عنوان یکی از اشکال نوین تهدید، با هدف دستکاری ادراکات، باورها و تصمیم‌گیری‌های افراد و جوامع صورت می‌گیرد . در این میان، دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم و تربیت نیروی انسانی می‌توانند با تقویت تاب‌آوری شناختی، نقش کلیدی در مقابله با این پدیده ایفا کنند. بر اساس یافته‌های پژوهش، دانشگاهها با سه راهکار اصلی می‌توانند در برابر جنگ شناختی مقاومت ایجاد کنند: آموزش مهارت‌های تحلیلی، تولید محتوای علمی و همکاری با نهادهای مربوط. آموزش تفکر انتقادی به دانشجویان توانایی شناسایی پروپاگاندا و شبه‌علم را افزایش می‌دهد .همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با تقویت سواد رسانه‌ای، توسعه پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و ایجاد واحدهای درسی مرتبط با جنگ شناختی، گام‌های مؤثری در این زمینه بردارند. همچنین، راه‌اندازی مراکز مطالعاتی تخصصی در حوزه جنگ شناختی، به تولید دانش بومی و کاربردی در این زمینه منجر خواهد شد. علاوه بر این، اساتید می‌توانند با جهاد تبیین وبا استفاده از تجربیات و تخصص خود، به انتقال دانش و مهارت‌های لازم به دانشجویان بپردازند و آنها را به طور فعال در تحقیقات مستقل و گروهی در زمینه جنگ شناختی مشارکت دهند.در نتیجه، دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای پیشرو در تولید دانش و تربیت نیروی انسانی، می‌توانند سد دفاعی مؤثری در برابر جنگ شناختی باشندو با تقویت تاب‌آوری شناختی، نقش کلیدی در مقابله با این پدیده ایفا کنند.
کلیدواژه ها
جنگ شناختی، دانشگاه، تفکر انتقادی، امنیت ملی، جنگ نرم، تاب‌آوری شناختی
وضعیت: پذیرفته شده