نقش نهادهای آموزشی در تقویت جهاد تبیین در جنگ شناختی (با تاکید بر آموزش تفکر انتقادی و رسانهای) به دانشجویان و دانش آموزان |
کد مقاله : 1128-COG (R2) |
نویسندگان |
محمد قراباغی * دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نظارت و بازرسی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نهادهای آموزشی در تقویت جهاد تبیین از طریق تحلیل چگونگی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی و رسانهای به دانشجویان و دانشآموزان انجام شده است. جهاد تبیین، به عنوان یک ضرورت در مقابله با تحریف و روایتهای نادرست، نیازمند بسترسازی مناسب در نظام آموزشی است. این مقاله با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با مرور بر مبانی نظری جهاد تبیین، تفکر انتقادی و سواد رسانهای، به بررسی چگونگی ادغام این مهارتها در برنامههای آموزشی میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که آموزش فعال، مبتنی بر مسئله و مشارکتی میتواند به توسعه تفکر انتقادی و سواد رسانهای در فراگیران کمک کرده و آنها را در برابر اطلاعات نادرست توانمند سازد. همچنین، مقاله به چالشهای موجود در این زمینه، از جمله کمبود منابع آموزشی مناسب و نیاز به تربیت مدرسان متخصص، اشاره کرده و پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و دستاندرکاران نظام آموزشی ارائه میدهد. نتیجهگیری حاکی از آن است که نهادهای آموزشی با اتخاذ رویکردهای نوین آموزشی و توجه به توسعه مهارتهای تفکر انتقادی و رسانهای، نقش محوری در تقویت جهاد تبیین و تربیت نسلی آگاه و بصیر ایفا میکنند. |
کلیدواژه ها |
جهاد تبیین، نهادهای آموزشی، تفکر انتقادی، سواد رسانهای، دانشجویان، دانشآموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |