بررسی نقش معلمان در مصونسازی دانشآموزان دربرابر جنگ شناختی |
کد مقاله : 1164-COG |
نویسندگان |
رضا روحی مهره * کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
جنگ شناختی، نوعی از جنگ است که از روشهای غیرنظامی برای تأثیرگذاری بر ذهن و ادراک مخاطب استفاده میکند تا رفتار، عقاید و تصمیمات او را تغییر دهد. پژوهش حاضر به بررسی نقش حیاتی معلمان در حفاظت از دانشآموزان در برابر تاثیرات مخرب جنگ شناختی میپردازد. با اتخاذ رویکرد توصیفی-تحلیلی و بهرهگیری از منابع کتابخانهای و اینترنتی، این پژوهش به تحلیل چگونگی نفوذ جنگ شناختی در نظام آموزشی و آسیبپذیری دانشآموزان در برابر اطلاعات نادرست، پروپاگاندا و عملیات روانی میپردازد. مقاله ضمن بررسی ابزارها و تاکتیکهای مورد استفاده در جنگ شناختی، نقش معلمان را در ارتقاء سواد رسانهای، تقویت تفکر انتقادی، و پرورش شهروندی مسئولیتپذیر بررسی میکند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که آموزش سواد رسانهای، ترویج تفکر انتقادی و ایجاد فضای گفتگوی باز و سالم در کلاس درس، از راهکارهای موثر برای مصونسازی دانشآموزان در برابر جنگ شناختی است. در نهایت، مقاله به ارائه پیشنهاداتی جهت توانمندسازی معلمان و بهبود نظام آموزشی در مقابله با این تهدید میپردازد. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی؛ معلم؛ سواد رسانهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |