بررسی نقش رسانه بازیهای دیجیتال در جنگ شناختی |
کد مقاله : 1199-COG |
نویسندگان |
مهدی حق وردی طاقانکی * دانشجو دانشگاه عالی دفاع ملی |
چکیده مقاله |
بازیهای دیجیتال بهعنوان رسانهای نوظهور، در جنگ شناختی به ابزاری مؤثر برای اثرگذاری بر ذهن و نگرش کاربران تبدیل شده است. با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد این رسانه، بهویژه توانایی ایجاد حس غوطهوری، این پژوهش با هدف بررسی نقش بازیهای دیجیتال در جنگ شناختی انجام شده است. مطالعه حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی و روش تحقیق کیفی-اسنادی، مبتنی بر منابع کتابخانهای و تحلیل محتوای اسناد علمی، انجام شده است. در این راستا، چهار عنصر اصلی بازی های دیجیتال یعنی داستان، مکانیک، زیباییشناسی و فناوری مورد بررسی قرار گرفته است تا شیوه تأثیرگذاری شناختی بازیها بررسی شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بازیهای دیجیتال میتوانند از طریق عناصر داستانی مثل روایتهای جهتدار، شخصیتپردازیهای سوگیرانه، صحنهسازی هدفمند، یا عناصر زیبایی شناسی مانند موسیقی، نور، رنگ و تصویر، و نیز استفاده از فناوریهایی همچون واقعیت مجازی و هوش مصنوعی، و در نهایت از طریق سازوکارهای مکانیکی خود، بر ادراک، باورها و رفتار کاربران تأثیرگذار باشند. نتایج حاکی از آن است که بازیهای دیجیتال نقشی دوگانه در جنگ شناختی ایفا میکنند؛ در صورتی که محتوای آنها همسو با اهداف و سیاستهای ملی طراحی شود، میتوانند به تقویت امنیت شناختی کمک کنند. در مقابل، محتوای مغایر یا تحریفشده میتواند تهدیداتی در حوزه شناختی ایجاد کند. بنابراین، توجه به بازیهای دیجیتال بهعنوان کنشگر نوظهور در عرصه جنگ شناختی ، ضروری به نظر میرسد. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی، رسانه، بازیهای دیجیتال |
وضعیت: پذیرفته شده |